HDCAM och HDCAM SR till videofil och leverans på hårddisk
Överföring av HDCAM 1 560:- ink. moms per band upp till 60 min
HDCAM SR 1 875:- ink. moms per band upp till 60 minuter.
OBS: Om det är fler än 8 ljudkanaler på ditt HDCAM SR-band levererar vi en extra fil med de fyra sista kanalerna låsta med tidkod. Detta eftersom spelaren endast kan spela 8 av bandets 12 kanaler åt gången.
Leverans i Apple Prores 422 om en annat överenskommet.
Fyll i formuläret på vår förstasida för att beställa fraktsedel. Du kan även kontakta oss med frågor om överföring av ljudband på info@raddabanden.nu eller telefon 08-608 22 20. Vi finns i Vendelsö 20 km sydost om Stockholm C.
Klicka här för komplett prislista för överföring av olika video- och ljudformat.
Andra format som vi överför är Hi8, Video 8, Digital8, VHS, VHS-C, Super VHS, Betamax, Digital Betacam, Betacam SP, Betacam SX, U-matic, HDV och DVCAM
HDCAM
HDCAM är en version av Digital Betacam för HD-upplöst video som Sony introducerade 1997. Den använder en 8-bitars diskret kosinustransform (DCT) komprimerad 3:1:1-inspelning med upplösningen1440x1080. Codecen använder rektangulära pixlar, och får därför upplösningen 1920×1080 px vid uppspelning. Bit-raten är 144 Mbit/s. Formatet bär liksom Digibeta fyra kanaler 20-bit, 48 kHz okomprimerat digitalt ljud.
Liksom Digital Betacam finns HDCAM-band i små och stora kassettstorlekar; den lilla kassetten har samma formfaktor som den ursprungliga Betacam. Huvudkonkurrenten var DVCPRO HD som var Panasonics motsvarighet, vilket använder en liknande komprimering och bithastigheter från 40 Mbit/s till 100 Mbit/s beroende på frame rate.
Liksom de flesta videobandformat är HDCAM inte längre i allmänt bruk sedan diskbaserade inspelningsformat och hårddisklagring tagit över. Trots det tillverkade Sony fortfarande HDCAM-band 2023.
SR
Efterföljaren HDCAM SR kom 2003. Formatet använder band med högre partikeldensitet och kan spela in i 10-bitars 4:2:2 eller 4:4:4 RGB med en bitrate på 440 Mbit/s för videosignalen och en total bitrate på cirka 600 Mbit/s med de 12 digitala ljudkanalerna med 24 bitars upplösning inkluderade. Den ökade bithastigheten (jämfört med HDCAM) gör att SR ger mildare bildkompression och möjliggör, som nämnts, 4:4:4-sampling. Vissa spelare kunde genom dubbel bandhastighet spela med upp till 880 Mbit/s för videosignalen.
440 Mbit/s-läget kallas SQ, och 880 Mbit/s-läget kallas HQ. Det stora antalet ljudkanaler hade bland annat som syfte att rymma surround-ljud i upp till 7.1 samt en stereomix.
Tsunamin som slog in över Fukushima 2011 dränkte Sonys fabrik för HDCAM SR-band. Mediahus världen över började då hamstra alla band som gick att få tag på vilket gjorde att priset per kassett femfaldigades på några dagar. Denna händelse påskyndade övergången till ett diskbaserat arbetsflöde väsentligt.