Digitalisera kassettband till usb-minne för bearbetning och uppspelning
Digitalisera kassettband till USB-minne eller hårddisk 295:- per band (båda sidor inkluderade)
Manuel justering av Dolby B eller Dolby-C parametrar 120:- för första bandet, därefter 60:- per efterkommande band av samma sort inspelade på samma kassettbandspelare.
Digital brusreducering 159:- per band (båda sidor)
Digital brusreducering med individuell justering för enskilda segment 50:-/segment
Klicka här för komplett prislista för överföring av olika video- och ljudformat.
Fyll i formuläret på vår förstasida för att beställa fraktsedel eller kontakta oss med frågor om överföring av ljudband på info@raddabanden.nu eller telefon 08-608 22 20
Andra format som vi överför är Rullband, Digital Audio Tape, Hi8, Video 8, Digital8, digitalisera VHS, VHS-C, Super VHS, Betamax, Digital Betacam, Betacam SP, Betacam SX, U-matic, HDV och DVCAM
Möjliga metoder för att digitalisera kassettband till usb-minne
Om du har en större samling kassetter med till exempel inspelningar från när barnen var små är du troligtvis inte överdrivet brydd om ljudkvalitén. Har du tiden och ett visst teknikintresse kan du då med fördel köpa en kassett-till-mp3-konverterare på till exempel Kjell & Company och digitalisera kassettbanden själv.
Men du kanske tycker att det finns roligare saker att göra än att vakta en bandspelare timme efter timme. Eller så har du ljudupptagningar där ljudkvalitén spelar roll. Det kan vara unika konsertinspelningar, intervjuer och bootleginspelningar av värlsdsartister. Eller kanske dina favoritlåtar från förr som inte går att hitta på Spotify. Då rekommenderar vi att du anlitar oss på Rädda Banden och låter oss digitalisera dina kassettband till usb-minne.
Brus och brusreducering vid digitalisering av kassettband
De första kassettbandspelarna och banden som kom i början av 1960-talet revolutionerade verkligen möjligheten för var man att lyssna på musik varsomhelst. Och att göra ljudinspelningar också för den delen. Tidigare hade man varit hänvisad till portabla mekaniskt eller elektriskt drivna grammofoner (fanns även varianter för bilinstallation). Lite knöligt alltså att ta med sig favoritmusiken till stranden eller den spontana utefesten. Ville du spela in ljud på ute på fältet var det en mindre rullbandspelare, t.ex. av märket Nagra, som gällde.
Men kassettbandet krävde stora kompromisser. Fyra kanaler (två på varje sida) trängdes på den smala bandremsan med en dryg 1/8 tums bredd. Själva bandhastigheten var dessutom hälften av den hos den enklaste sortens rullbandspelare. Kompromissen blev högst märkbar — nämligen själva ljudkvalitén. Inspelningar på tidiga varianter av kassettbandspelare led av en så hög brusnivå att det knappt var meningsfullt att spela in musik med stor dynamik på dem. Stor dynamik betyder att ljudmaterialet innehåller en blandning av starka och svaga partier om vartannat. De svaga partierna blev ofta svåra att höra på grund av det starka bandbruset.
In träder Dolby …
Den brittiskamerikanske ingenjören Ray Dolby tog fram en mycket effektiv lösning för att låta nyttosignalen ta sig förbi det påhängsna högfrekventa bandbruset. Brusreduceringen gjorde man med hjälp av två sammanslagna processer. Den ena är pre emphasis. Med pre emphasis låter man diskanten på materialet som ska spelas in förstärkas avsevärt innan det når tonhuvudet och magnetbandet. Vid uppspelningen, som vid digitalisering av kassettband, sker motsvarande sänkning av diskanten. Detta återställer frekvensgången på ljudsignalen, men sänker det högfrekventa bandbruset i motsvarande grad.
Den andra processen består av så kallad kompanderteknik. Kompander är ett teleskopord av kompressor och expander. Före nedskrivning på bandet blir ljudsignalen, komprimerad vilket betyder att en automatiserad nivåkontroll sänker de starkaste partierna i ljudmaterialet. Därmed minskar dynamiken i ljudsignalen. Det gör att det går att spela in starkare, närmre gränsen för bandets maximala magnetisering, utan att signalen styr över och blir distorderad. Därmed minskar risken att de svagare partierna i t.ex. ett musikstycke drunknar i bandbruset.
Vid uppspelning, till exempel då man ska digitalisera kassettband, sker en motsatt process, alltså expandering. De starkare topparna förstärks med samma ratio som de tidigare hade dämpats med, och ljudmaterialets dynamik återställs. Den första konsumentversionen av Dolbys brusreducering kallades Dolby B, och den efterföljande Dolby C. Som syns i bilden nedan är pre emphasis-kurvan på Dolby C betydligt mer aggressiv, vilket också ger motsvarande minskning av högfrekvent brus jämfört med Dolby B.
Baksidor och problem med Dolby då man ska digitalisera kassettband
Dolby patenterade sina brusminksningstekniker i slutet på sextiotalet och lät tillverkare av kassettbandspelare att bygga in kretsar baserade på tekniken på licens. Dock varierade sättet som de olika märkena löste patentet på, bl.a. genom olika val av komponenter. Därmed kan en Dolbyinspelning som man spelar upp upp på ett annat kassettdäck än det som det spelats in på låta annorlunda, rentav förvrängt. Dessutom påverkas den analoga elektronikkedja som svarar för uppackningen av en Dolby-inspelning av intoleranser. Dessa kan vara brister i bandspelarens förmåga att hålla hastighet och bandets väg över tonhuvudet. Detta kan förstås orsaka problem när man ska digitalisera kassettband.
En smart lösning då man ska digitalisera kassettband med Dolby-kodning
Om dina viktiga kassettbandsinspelningar är gjorda med Dolby B eller C kan du skatta dig lycklig. Våra kassettdäck från Nakamichi är omtalade för sin exakthet i bandtransport och för den noggranna konstruktionen av Dolby-kretsarna. Dock går det inte att justera några parametrar i avkodningen när det är dags att digitalisera kassettband. Men det vore konstigt om det i dessa dagar inte fanns något digitalt verktyg som elegant löser problemet. Med hjälp av ljudprogrammet DDiCodec går det att digitalisera kassettband i hög upplösning och med bandspelarens Dolby-avkodning avslagen. Därefter låter man avkodningen av det digitaliserade kassettbandet ske ske i den digitala domänen. Fördelen är att det då går att lyssna sig fram till vilka justeringar som får inspelningen att låta bäst när man ska digitalisera kassett.
På Rädda Banden finns guldöron tränade på (dåvarande) Ljudingenjörsutbildningen i Piteå, och som har gjort mixar åt världsartister i TV4 och SR P2. Dessutom har vi modern brusreduceringsmjukvara från iZotope som kan ta bort ytterligare en del av bandbruset. Låt oss digitalisera kassettbanden åt dig — du kommer inte bli besviken.